Sidor

torsdag 14 januari 2010

Man tager vad man haver...

...ja, det är mycket av den varan nu i januari. Fortfarande har jag inte lyckats göra klar inventeringen, jag hittar ju så mycket annat att pyssla med, sånt som är så mycket roligare. Igår efter middagen skulle jag i alla fall ta ett tag med pärmen, pennan och räkna igenom frysarna - men då kommer yngste sonen till undsättning:

- Snälla mamma, kan du inte göra nåt gott till kvällen?

- Visst säger jag!
Det får bli lite Äppelmums med vaniljglass eftersom jag har massor med äpplen som snart har sett sina bästa dagar, jag hittade mandelmassa i kylskåpet och glass finns ju alltid!


Så här gjorde jag:
5 äpplen
2 msk honung
200 gr mandelmassa
3 dl havregryn
100 gr smör
2 msk socker
2 tsk kanel

Skala, klyfta och kärna ur äpplena.
Ringla honungen på botten och lägg i äppelklyftorna.
Blanda ihop havregryn och smör till en smulig massa.
Riv mandelmassan och nyp ner i havregryns smulorna.
Blanda socker och kanel och strö över äpplena, strö sedan över smulmassan.
Grädda i ugnen 175 grader ca 30 min eller tills ytan är gyllenbrun med lite knapriga kanter.

Servera med vaniljglass och du har ett gott kvällsmums!

Äpplen kan man göra så mycket av, det är bara fantasin som sätter gränser - våga prova dig fram till ditt eget äppelmums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar