Sidor

måndag 11 januari 2010

Inventering ger nya idéer!

Alla företag med varulager måste nån gång per år inventera - och så även vi. Det är såååååå tråkigt och tar såååååå mycket tid. Men jag är halvägs med årets inventering, men egentligen skulle jag vara klar - men - jag hittade mycket roligare saker att pyssla med.

Jag insåg att vi har en hel del underbar 65% chokladpellets, ca 12 kg kvar och även om choklad håller länge så håller den inte i evighet. Jag har också länge funderat på om man kan kombinera den goda chokladen med våra fantastiska mullbär - så nu var det dags att testa!

Jag har redan hemkokt mullbär/fikonsylt som jag kokade till julens ostar och så här gjorde jag:

200 gr mörk 65% choklad
2 msk mullbär/fikonsylt



Smält chokladen i vattenbad och rör ned sylten.
Skeda i en sprits eller en plastpåse och låt svalna lite.
Klipp hål på spritsen eller i hörnet på påsen och klicka små runda chokladtoppar på ett smörpapper. Låt svalna en stund i kylen.


Detta borde vara en riktigt nyttig choklad, frånsett sockret i sylten, eftersom både chokladen och mullbären inehåller antioxidanter! Men oj, det blev ju en riktig höjdare, kraftig smak av choklad med genomslag av mulliga mullbär och krispiga fikon - alldeles säkert alldeles underbart till ett glas dessertvin Oupa se Wyn!

Nu har ju inte alla mullbär men jag tror att det går lika bra med björnbär, det kanske du har i frysen hemma. Så här gjorde jag sylten:

250 g torkade fikon, ekologiska från Kung Markatta. Klipp ner i mindre bitar.
750 g pressade mullbär eller kanske björnbär
2 dl portvin
1,5 dl syltsocker
2 dl mullbärssaft
1 vaniljstång, urskrapad



Koka samman alla ingredienser, utom sockret, tills fikonen är lite mjukare. Tillsätt syltsockret och koka ihop ett par minuter.

Sylten är kanongod till smakrika ostar.

Vi får väl se vad morgondagens inventering kan resultera i!

1 kommentar:

  1. Men det kan jag ju prova! Har ju sylten, gulledej!/Charlotte

    SvaraRadera