Sidor

måndag 25 januari 2010

Lammrostbiff - på begäran!

I min krets av kollegor i projektet Ambassadör för kvinnors företagande fick jag en förfrågan på recept på lammrostbiff, nåja förfågan kom inte direkt till mig utan på facebook, men jag tog genast åt mig.

Lammrostbiff är en favorit som jag gärna lagar ofta och den återfinns på vår meny på Skivarps Gästgivaregård nästan alltid, men i olika skepnader, i år kommer vi dessutom att inhandla råvarorna från en närliggande gård!

Här kommer ett mycket enkeltrecept men i mitt tycke en riktigt god, mör och saftiig rostbiff!

1 rostbiff per person, brukar ligga på ca 120-160 gr

Marinad
3 del olivolja
1 del balsamvinäger
kryddblandning av antingen färska örter eller torkade
jag brukar använda rosmarin, timjan och salvia
1/2 skivad vitlöksklyfta per lammrostbiff
1 nypa flingsalt per rostbiff
1/2 krm grovmalen svartpeppar

Vispa ihop olivolja och vinäger, rör ned vitlök och kryddor.

Putsa rostbiffen på hinnor.
Lägg lammrostbiffen i marinaden och se till att alla rostbiffar täcks.
Täck med plastfolie ända ner till marinaden och rostbiffarna så det inte kommer in så mycket luft. Låt stå i kylskåp ca 24 timmar.

Dags för tillagning:
Bryn rostbiffen på varje sida så att den får lite stekyta, lite färg. Ha inte för hög temperatur då bränner den vid pga balsamvinägern, dock inte för låg så den kokar, lagom är bäst.
Smörj en ugnsfast form med olja och lägg i rostbiffarna.
Täck över med ugnsfolie och ugnsbaka på lågtemperatur, 90 grader, tills rostbiffen har en innertemperatur på ca 58 grader. Eftersom du har lågtemperatur så tar det lite längre tid än vanligt, tiden varierar på din ugn och storlek på rostbiffarna, men räkna med ca 40 min.

En stektermometer är en bra att ha grej i köket!

Låt rostbiffen vila ca 10 minuter innan du delar de på mitten och serverar de med en ljus rosa innerfärg.

Gott att servera till:
Honungsrostade rotfrukter
Timjansky eller rödvinssås
Ugnsbakade halva rödlökar

Gläns lite när du serverar dina gäster och förvärm tallrikarna i eftervämen i ugnen - det finns inget värre än att få varm mat på iskalla tallrikar, det blev jag serverad ikväll på en mycket välrenommerad restaurang!

2 kommentarer:

  1. Sambon, som aldrig ätit lamm, ratade den starkt genomgående vinägersmaken. Även jag tycker förhållandet kunde varit lite större, ex 1 av 4, eller t o m 1 av 5

    SvaraRadera
  2. Ja, det är naturligtvis så med all mat, vi tycker olika och har olika smak. Jag själv tycker om balsamvinäger, men det är så också att det finns en väldig massa olika sorter av den vinäger och därmed också olika kvalitet och smak. Men prova med mindre och mildare balsamvinäger så kanske det passar er smak bättre. Lycka till!

    SvaraRadera