Sidor

torsdag 21 januari 2010

Gör nåt lätt!

Det var önskemålet vid middagen - något lätt och enkelt! Ja, det är bara att ta en titt genom hyllor, kylar och frysar och så får kreativiteten komma smygande - ja riktigt så allvarligt var det ju inte men ibland så kan jag bli alldeles tokig när jag tappar fantasin till familjens vardagliga middag och så ställer man frågan:
-Vad vill ni ha till middag ikväll?...och så hoppas man ju på ett tydligt svar på en speciell rätt.....och så får man svaret:
-Gör nåt lätt!

...denna gång blev det Couscous med räkröra. Det blev en frisk rätt och väldigt vacker - tyvärr ingen bild idag eftersom min mobil där jag har kameran behöver åka på behandling ett tag.....

4 port
4 dl couscous
4 tomater, skurna i mindre bitar
1 lime skal och saft
3 vitlöksklyftor
1 gul lök, skivad
1/2 röd chili, finhackad
400 gr räkor, skalade
salt
grovmalen svartpeppar
dill, finhackad
matolja

2 dl creme fraiche eller youghurt
Rivet skal och av 1 citron
1 msk citronsaft

Koka couscousen med vatten enl anvisningar på paketet.
Fräs lök och vitlök i oljan tills löken är mjuk och fått lite färg.
Tillsätt chili, rivet limeskal och tomater och fräs det ett tag.
Tillsätt limesaften och ev lite vatten och koka en liten stund.
Precis innan servering tillsätter du räkorna så de blir varma.
Koka inte räkorna, de krymper och blir pyttesmå och tråkiga.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Lägg upp couscousen på ett uppläggningsfat, gör en skåra i mitten och lägg i räkröran.
Strö över med hackad dill.

Blanda creme fraiche, citronskal och citronsaft och en liten nypa salt och peppar. Servera citronsåsen vid sidan om.

Det här kan jag tänka mig som ljummen sallad på en buffé också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar