Sidor

måndag 29 juni 2009

Nu grillas det runt knutarna!

Så snart klockan slår 18 en solig och varm dag som denna så ligger grillrökens doft som en dimma runt knutarna. Det är en härlig tid när man kan sitta ute och äta, dricka och umgås med familjen och vänner. Här på Gästgivaregården blir det mycket spring till uteserveringen en kväll som denna, men det är ju precis som det ska vara! Fulla bord och semesterlediga gäster som bara ska skämmas bort med mat, dryck och god service ( och personalen önskar de hade en stegräknare...)

I morgon så byter vi till en somrigare meny, det skulle vi gjort för ett par veckor sedan men tyvärr ( eller jag kanske ska säga lyckligtvis i dessa tider ) så har jag haft så mycket att göra så jag har inte riktigt hunnit med det. Vi har lite mer sommarinspirerade rätter och tillbehör och här tipsar jag om ett grilltillbehör som passar till allt!

Grillad grillsås
3 tomater
2 röda paprikor
2 vitlöksklyftor
2 tsk olivolja
2 tsk äppelcidervinäger
2 krm salt
0,5 tsk socker
0,5 krm svartpeppar
Halvera tomaterna. Skala vitlöksklyftorna. Pensla paprikorna med olja. Lägg allt på en oljad plåt och grilla i ugn 15-20 min i ca 250 grader.
Lägg paprikorna i en skål och täck med plastfolie. Lossa skalet då de svalnat.
Mixa skalade paprikor, tomater och vitlök med stavmixern eller i assistenten till en sås. Smaka av med vinäger, socker, salt och peppar.

Servera till en grillad entrecote eller fläskfilé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar