Sidor

torsdag 18 juni 2009

Midsommarjordgubbsgräddtårta!

Jag som aldrig skulle blogga recept! Ha, ha, det sa jag också till en journalist på YA för ett par veckor sedan då han gjorde en liten grattisnotis för utmärkelsen "Mesta Bloggare" på Älvsjömässan 20 maj. Han ställde då frågan om jag inte skriver om mat, vilket jag svarade att jag inte alls skulle göra. Men - han väckte nog ändå en liten tanke, varför skulle jag inte det, jag sysslar med mat hela dagarna......så på den vägen är det!

I mitt förra inlägg nämnde jag min favoritmidsommartårta som jag inte själv ska göra i år, inte min mama heller för den delen, då vi ska ha fest hos grannen! Men - på begäran så kommer receptet till Midsommarjordgubbsgräddtårta.

Tårtbotten
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning
1 l färska jordgubbar
lite socker eller florsocker
4 dl vispgrädde
Hemlagad vaniljkräm

Vaniljkräm
2,5 dl vispgrädde
en halv vaniljstång
2 äggulor
0,5 dl socker
1 msk vetemjöl

Använd en rund form med löstagbar botten, lägg ett smörpapper på botten, kläm fast och klipp runt kanten.

Vispa ägg & socker poröst. Blanda mjölsorterna med bakpulvret och vänd ner i smeten. Rör försiktigt tills smeten blir slät. Häll den i formen.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 200 gr värme (175 om du har varmluft) i ca 35 min (kan bli kortare om du har varmluft)
Dra en bordskniv runt kanten på formen för att lossa kanterna och spänn loss botten. Låt kakan kallan under bakduk innan du delar den i 2-3 bottnar.

Vaniljkräm - skrapa fröna från vaniljstången i grädden som du häller i en tjockbottnad kastrull. Koka upp. Låt vila minst 15 min. Vispa ihop äggulor och socker och blanda ner i grädden. Värm under ständig omrörning till krämen tjocknar, den ska inte koka. För att vara säker på att den tjocknar när den kallnar vispa i 1 msk vetemjöl eller maizena som är utrört i vatten. Låt krämen svalna i kylen

Mosa hälften av jordgubbarna och blanda med lite socker och 2 dl vispad grädde.

Lägg bärmoset på första botten, vaniljkrämen på den andra botten och lägg på den 3 botten på toppen. Täck med vispad grädde. Garnera tårtan med resten av jordgubbarna som de är eller om du vill dela på dem. Gott är även att rosta lite flagad mandel och strö över eller varför inte strö över riven mörk choklad!

En trevlig midsommar önskas!

2 kommentarer:

  1. Så himla gott med jordgubbar i mängder.

    Lisbet HälsoZam
    www.digiscrapp.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Låter smarrigt :) ska testa på en lat och ledig dag säger Henrietta Schönenstern

    SvaraRadera