Sidor

måndag 15 juni 2009

I denna ljuva sommartid!


Som den svenska traditionen bjuder så är det sill som gäller denna högtidshelg - Midsommarafton! Jag tror nog att var svensk som tycker om denna, som jag skulle kalla, Sveriges nationalrätt, har en egen favorit och kanske ett eget knep för att få just den speciella sillen till midosmmarbordet.



Jag gjorde en variant med lite Thaismak så här:
Hacka ett citrongräs fint.
Hacka en halv färsk röd chilifrukt fint, ta bort de vita fröna först.
Riv skalet av en lime.
Riv ca 1 tsk färsk ingefära
Skölj sillfiléerna i kallt vatten. (Jag använder sillfiléer som redan ligger i lag)
Skär sillen i sneda bitar ca 1 cm breda och lägg i en skål och blanda med övriga ingredienser.
Pressa över saften från limen.
Flytta över till en burk som du har tättslutande lock till och låt stå och ta smak några dagar.

Njut till nykokt färskpotatis!

2 kommentarer:

  1. Så fint! Med bilder och allt förstår din kommentar om stenålders...Själv ska jag ha midsommarfest, fast jag har lejt ut sillen, kankse skulle jag skicka dem receptet!/ kram från Karin på Astarcan

    SvaraRadera
  2. Försöker igen.
    Min första kommentar verkade trilla ur.

    Lisbet
    www.digiscrapp.blogspot.com

    SvaraRadera