Sidor

onsdag 28 oktober 2009

Följetong Gåsamiddag - avsnitt 1

Så var det då dags för årets skånska höjdpunkt. Jag då som är uppvuxen i norrbotten och mellanlandade i huvudstaden hade ingen aning om vilken höjdpunkt detta med Gåsamiddag är i Skåne. Hur som helst - helt invigd i denna speciella måltid så ska jag nu under de närmaste dagarna beskriva hur jag tillagar detta. Eftersom jag befinner mig i ett restaurangkök så är mängderna betydligt större som jag tillagar men jag ska försöka anpassa till en mer normal mängd.

Jag ska berätta hur du steker gåsen, hur du lagar såsen, vad du serverar till gåsen, hur du gör gåslevemousse, hur du gör svartsoppa och självklart hur du gör den skånska äppelkakan

Eftersom gässen är det första som kommer till oss och som vi måste ta hand om så börjar vi med att steka gåsen och idag så har de första gässen vandrat från kylskåpet till ugnen för att sakta stekas och sprida en novemberdoft i huset.


Helstekt Gås.
1 gås ca 6 port
Ta av de fettklumpar som sitter i gåsen och lägg i en kastrull, värm sedan sakta och skumma. Sila och häll över i en glasburk eller liknande, sen har du gåsafett att steka potatisen i.

Ibland så finns hals, lever, hjärta och kräva inuti gåsen - det ska du ta hand om också - berättar om det i ett annat kapitel.
Torka av gåsen in- och utvändigt. Salta och peppra in- och utvändigt.


Fyll sedan gåsen med äppelskrutten från äpplena som du gör äppelkakan av, äppelklyftor (med skal och kärnor) samt katrinplommon. Bind ihop gåsen, bind ihop benen och bind runt så vingarna ligger mot gåsen.

Lägg gåsen på galler i ugnen och ett bleck med lite vatten i längst ned i ugnen. Varje gås släpper ca 1 liter fett, så glöm inte blecket!!
Ugnstemp 175 grader ca 2-3 timmar. Ös gåsen ca var 20:e minut och vrid den från sida till sida. Gåsen är klar när köttsaften vid låret är klar. Ta ut och låt svalna i kylen till nästa dag.

Ja, så var det första steget taget - jag återkommer med del 2 av gåsaföljetongen.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar