Sidor

onsdag 20 april 2011

Vin och mat, en kombo vi gillar!




Under våren har vi haft vinprovningar i byalagets regi, det har varit Italien, Frankrike, Champagne m.m och avslutningsvis gjorde vi en kombo med mat och vin här p Gästis. Kursledare var BengtÅke från munkskänkarna i Ystad, en riktigt duktig kännare. Ett mail skickade till mig med de viner som skulle ingå i gårdagens kombo.....och då fick jag gå och fundera i köket ett par dagar för att hjärnan skulle koppla ihop smakerna och så här blev det:




Aperitif


Michel Turgy Brut Blancs Grand Cru - en torr champagne som vi startade kvällen med och till det hade jag gjort en kräm av tångcaviar, rödlök och creme fraiche och bakat små runda kumminknäcke.

Förrätt

Palo Cortado Peninsula Solera Reserva - en torr sherry från Jerez Spanien.Till det hade jag gjort balsmamarinerade fikon och spickeskinka med lite ruccola och rostade pinjenötter. Här plockade vi in sötman, sältan och beskan och det blev en bra kombination.





Varmrätt 1


Orballo Albarino - ett ganska syrligt vitt vin från Rias Baixas Spanien som jag hade gjort en rimmad, lätthalstrad gös med vitlöks- och saffransrostade grönsaker och en mild saffranssås. Här fick vi ned syran i vinet med det söta i rotfrukterna och kryddorna.

Varmrätt 2

Fonterutoli - ett relativt strävt och nyanserat rött vin från Toscana, Chianti Classico. Till detta gjorde jag en rosmarinlindad helstekt entrecote, lågtempstekt i 9 timmar till perfekt rosa färg, en potatiskaka, kirskålssmör (trädgårdens ogräs)och en balsamicorödvinssås och en blandad sallad med bla ruccola. Här blev det en kanonbra kombination. Den beska ruccolan fick en dressing med syrlig vinäger och lite socker för att inte smaka urk till det röda vinet, runt bordet hittar vi flera smakbryggor.

Dessert


Moscatel de Setubal - ett sött starkvin från Portugal, som var riktigt gott. Till det hade jag gjort en mörk chokladtryffelmousse med färska hallon, en söt hallonsås och rostade mandlar - det var sensationsbra kombination. Här fick vi in allt, sött. beskt, syrligt.

Det var helt klart en lyckad kväll och kombinationerna likaså trots att de viner vi serverades inte hade smakats av kocken, jag alltså. Men det är så jag funkar, jag tänker fram kombinationerna och det funkar bra för det mesta! Så med andra ord - våga tänk mer i köket!

1 kommentar: