Sidor

söndag 17 april 2011

Ramslöken - direkt från grannen!

Det är riktig vår när ramslöken börjar dofta från grannens trädgård. Jag vet att de inte tycker det är lika angenämt som jag, men det är kanske för att jag älskar att ta in den i köket och göra ramslökscreme till lammet, då är det riktig vår.

Jag fick också en notis på facebook att nu är den riktigt fin, så inför påskhelgen tar jag min lilla spann och knallar över och plockar lite varje dag. Härligt!

Nämnas bör väl att jag skickade in ett recept rill Västerbottensosts 100-års jubileumskokbok på pesto gjord på ramslök och västerbottensost, och den kom med!

På begäran kommer även recept på min ramslökscreme.

5 dl grädde
5 dl grönsaksbuljong
7-8 potatisar, mjölig sort
500 gr ramslök

Skala och koka potatisen i grädden och buljongen. När potatisen är klar så häller du av gräddbuljongen i skål.
Mixa ramslöken i en matberedare, lägg i den varma potatisen och ca hälften av gräddbuljongen och mixa. Häll sedan på så pass mycket buljong så att det blir en ganska fast, inte rinnig kräm.
Salta och peppra.

Jag serverar denna ofta till örtbakad lammrostbiff där den gör sig utmärkt. Ramslöken är så här tidigt ganska stark i smaken, så börja gärna med lite mindre lök och smaka av och fyll på mer om du vill ha starkare.

Kan förberedas ett p dagar i förväg och värmas vid servering.

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet, verkar ju inte så svårt. Eller jo, det svåra att hitta just ramslöken. Vet att de växer vilt, vet på ett ungefär hur de ser ut... men finns det någon luring som ser ungefär likadan ut som man kan missta sig på? Det blir ju ramslökspremiär för mig :)

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Jepp, du ska ine förväxla den med liljekonvaljbladen som liknar men är mörkare och betydligt mer beska och oätliga!!! Ramslöken har små söta vita blommor och gnugga på bladen så kommer lökdoften. // Jeanette

    SvaraRadera